Cum ar fi ca în liceu să nu pierzi timpul cu zeci de materii generale, ci să studiezi doar ceea ce-ți place și să te concentrezi exact pe domeniile care-ți vor fi utile în cariera la care visezi - marketing, IT, medicină, design, arhitectură sau orice alt domeniu te pasionează? La Liceul Heritage, singura Școală Cambridge din Moldova, elevii își pot alege și combina obiectele de studiu dintr-o varietate de 55 de materii din curriculumul A Level, printre care Artă și Design, Business și Economie, IT sau Turism, iar la absolvire primesc diplome internaționale Cambridge, acceptate de peste 1400 de universități de top din toată lumea. În funcție de cariera pe care doresc să o urmeze, elevii sunt îndrumați să aleagă materiile recomandate pentru o carieră academică și profesională internațională. Una dintre disciplinele A Level predate la Liceul Heritage, este „Turism și Călătorii” (Tourism & Travel), iar profesoara Irina Călugăreanu ne-a povestit în ce mod elevii obțin abilitățile și cunoștințele necesare pentru o carieră în domeniu.
1. De ce este importantă disciplina „Turism și Călătorii” în curriculumul A Level la Liceul Heritage?
La Liceul Heritage predau disciplina „Turism și Călătorii” (Travel & Tourism) – un curs ce își propune să dezvăluie elevilor industria turismului. Aici elevii învață principiile activității acestei industrii, din punct de vedere economic, social, cultural și al mediului (environmental). Această materie A Level este una transdisciplinară, unde se întâlnesc științele marketingului, a managementului și ale comunicării. Anterior, la AS Level, am făcut o introducere în domeniul turismului. Acum, la A Level vom merge pe destinații, cu o atenție deosebită asupra managementului și marketingului destinațiilor turistice.
Elevii noștri au călătorit mult, cunosc multe destinații și lecțiile noastre sunt dinamice. Elevii sunt curioși să afle detalii interne din managementul unui hotel, organizarea orarelor liniilor aeriene și a charterelor, reguli de conduită cu clienții unui restaurant și alte elemente din industria turismului, pe care ai le-au văzut, le-au experimentat, dar nu s-au întrebat niciodată până acum cum funcționează din interior.
2. Ce metode de predare implementați la lecții?
La lecții sunt adepta metodelor interactive: îmbin metodele clasice (discuții, eseuri, dictarea temelor în caiet) cu dezbateri, lucru în echipă, simulări de situații, jocuri și prezentări pe platforme online (Kahoot, Mentimeter). Toate activitățile noastre se desfășoară în limba engleză.
3. Cum decurge o lecție de „Turism și Călătorii” în programul A Level? Cum îi implicați pe elevii să învețe aprofundat acest subiect?
Disciplina „Turism și Călătorii” este împărțită în două module: marketingul destinațiilor și managementul destinațiilor. La modulul destinat marketingului, elevii învăță să realizeze o cercetare de piață, să analizeze critic datele primare și cele secundare, lucrează în grup. Elevii vor alege o destinație de pe glob și vor crea un brand pentru acel punct.
La lecțiile de „Turism și Călătorii”, prin exemple practice, prin analiza studiilor de caz, elevii învață cum se planifică, se organizează și se implementează o organizație turistică, un hotel, un restaurant sau un muzeu. De cele mai multe ori folosim site-uri oficiale ale organizațiilor turistice, guvernamentale, asociații din domeniu și ale țărilor care pun la dispoziție informații pentru turiști.
Activitățile în clasă se bazează deseori pe analiza studiilor de caz, discutăm, propunem sugestii, învățăm să oferim feedback constructiv și să venim cu idei inovatoare pentru anumite destinație, fie ele cunoscute sau nu prea. Elevii învață să selecteze și să interpreteze informațiile identificate, din diferite surse.
La una dintre lecțiile noastre de „Turism și Călătorii” am avut ca invitat un organizator de evenimente, care le-a povestit elevilor despre cel mai recent maraton organizat de el și echipa lui. Pentru elevi era neclar ce legătură are turismul cu un eveniment pentru pasionați de alergat, dar invitatul le-a explicat în ce fel organizarea maratonului respectiv a adus peste 1000 de turiști în Chișinău. Astfel, prin exemple reale, copiii înțeleg altfel dedesubturile industriei turismului.
4. Cum sunt temele pentru acasă la „Turism și Călătorii”? Care este sistemul de notare în programul A Level?
Temele pentru acasă pot fi lucrări în echipă sau lucru individual (să caute informații și să facă prezentări despre o anumită țară, despre numărul de turiști, despre atracțiile turistice și altele). Temele pentru acasă sunt notate conform anumitor cerințe prestabilite în curriculum Cambridge International, pentru care elevii primesc punctaj în procente. Și profesorii au o listă cu anumite criterii pe care trebuie să le evalueze, unde este menționat pentru ce și cum să notezi elevul.
În acest semestru, elevii vor construi de la zero un brand, cu design propriu, pentru o destinație anume de pe glob, vor învăța să-l promoveze, cum să atragă turiști și să comunice cu potențialii consumatori.
5. Spre ce facultăți/domenii se orientează elevii care aleg disciplina „Turism și Călătorii”? În ce domenii de activitate este binevenită cunoașterea acestei materii?
Majoritatea elevilor care au ales această materie pentru A Level vor să-și continue studieze universitare fie în acest domeniu, fie se orientează spre servicii hoteliere, economie, marketing și chiar afaceri și le va fi mai ușor să pătrundă în esența disciplinelor pe care le vor studia la universitate.