În al treilea an de activitate în Republica Moldova, Şcoala Internaţională Heritage s-a văzut nevoită să acţioneze rapid şi hotărât pentru a se asigura că procesul educaţional continuă în perioada pandemiei. Adaptabilitatea şi comunicarea au fost cele mai importante valori care au ghidat conducerea instituţiei spre o tranziţie lină. Astfel, cu ajutorul echipei bine pregătite de profesori internaţionali, Heritage a reuşit să-şi atingă scopul: nici o zi de studii nu a fost pierdută, iar elevii şi profesorii chiar au găsit avantaje în această situaţie nouă. Bazându-se pe cercetări ştiinţifice şi pe o documentare minuţioasă, şcoala deja se pregăteşte pentru ca elevii să poată reveni în clase de la 1 septembrie 2020. Despre toate acestea am discutat cu Robert Ford, educator global şi directorul Şcolii Internaţionale Heritage.
Care a fost răspunsul Şcolii Internaţionale Heritage la pandemie? Am auzit că elevii voştri nu au ratat nici măcar o zi de şcoală, este adevărat?
Este adevărat. Sunt atât de mândru de reacţia întregii noastre comunităţi în acest sens. Nimeni nu s-ar fi putut pregăti pentru asta, nicio organizaţie nu a fost vreodată pusă în situaţia de a nu funcţiona timp de câteva luni pline de incertitudine. Cred că acest fapt demonstrează angajamentul şcolii de a oferi în continuare educaţia de calitate pe care am avut-o mereu şi de a pune elevii în centrul fiecărei decizii luate. Aşadar, când am văzut ce se întâmplă, la sfârşitul lunii februarie – începutul lunii martie, am trecut rapid la un Plan de Învăţare la Distanţă (DLP). Pentru asta aveam deja capacităţile, dispuneam de o platformă digitală în şcoală.
Starea de bine şi sănătatea mintală ale tuturor, dar în special ale elevilor, erau foarte importante. În acelaşi timp, am toată admiraţia pentru echipa remarcabilă de profesori şi echipa de suport de la Heritage, pentru viziunea, disponibilitatea şi abilităţile de care au dat dovadă. Nimeni nu a vrut să lase situaţia să evolueze de la sine. Să nu facem nimic nu a fost o opţiune pentru noi.
Am putea explora un pic mai mult Planul de Învăţare la Distanţă (DLP) al Heritage?
Am avut două zile la dispoziţie pentru a elabora DLP şi nici acum nu-mi vine să cred că am reuşit să o facem într-o perioadă atât de scurtă. Platforma pe care am ales-o fost Google Classroom, oricum o foloseam deja în şcoală. Profesorii noştri au fost instruiţi să o utilizeze, iar procesul continuă şi acum.
Organizăm câte o şedinţă de predare şi învăţare în fiecare miercuri dimineaţa pentru toţi profesorii noştri, unde discutăm diverse subiecte. După cum se vede, ei se adaptează cu uşurinţă la situaţii excepţionale şi cred că adaptabilitatea este foarte importantă. Am lucrat foarte mult şi cu elevii, şi ei erau cu adevărat dornici să continue studiile. Aşa că toată lumea a pus umărul.
Ştiu că în unele şcoli din întreaga lume s-a recurs la învăţarea asincronică, un fel de teme pe acasă la pachet, dar ştiam că pentru noi asta nu va funcţiona. Elevii noştri aveau nevoie de programe zilnice în procesul de studiu. Fiicele mele au învăţat conform DLP, deci ştiu cât de valoros este acest lucru din punctul de vedere al părinţilor.
Astfel, în fiecare zi de luni salutam elevii din şcoală, printr-o înregistrare video, le spuneam „bună dimineaţa” şi le uram o săptămână frumoasă, ca parte a rolului meu de director. Mi-e dor să mă întâlnesc fizic cu copiii. Învăţ şi eu multe în acest proces. Am organizat ultimul sunet online, a fost un eveniment cu adevărat important pentru membrii comunităţii – reprezintă încheierea unei etape importante. Evenimentul s-a desfăşurat online timp de aproximativ trei ore şi am avut parte de muzică deosebită, discursuri şi, la sfârşit, copiii chiar au sunat din clopoţele simultan în faţa ecranelor, aflându-se în casele lor.
Am explicat totul părinţilor. Pentru noi o strategie bună este 10% strategie şi 90% comunicare. Ştiam că menţinerea unei comunităţi unite este esenţială. Adică, avem trei limbi de comunicare (engleză, română şi rusă) şi 20 de naţionalităţi, iar menţinerea conexiunii cu toţi a fost cu adevărat importantă.
Ministrul Educaţiei, Culturii şi Cercetării a propus mai multe scenarii pentru revenirea la şcoală anul viitor. Care sunt planurile Şcolii Heritage pentru următorul an şcolar? La ce trebuie să se aştepte părinţii şi elevii?
Lucrăm în această direcţie încă din luna mai, înainte ca şcolile să se închidă, pentru că vrem să oferim certitudine comunităţii noastre. În tot acest timp am văzut cum societatea a reînceput să funcţioneze şi nu putem rămâne în inerţie pentru totdeauna, nu putem sta atrofiaţi în casă.
Lumea funcţionează deja în condiţii de carantină, aeroporturile operează cu măsuri de distanţare fizică, spălare frecventă a mâinilor şi purtarea măştilor. Asta se vede în supermarketurile noastre, în autobuze, deci nu cred că este un exerciţiu complicat de imaginaţie să ne dăm seama cum ar arăta o şcoală la întoarcerea elevilor. Prin urmare, la sfârşitul lunii iunie am împărtăşit ministerului propunerile noastre privind modul în care ne-am putea întoarce fizic în şcoală. Am discutat planul şi în comunitatea noastră, desigur. Credem că ne putem întoarce complet şi în siguranţă la şcoală la 1 septembrie, pentru a-i readuce pe toţi elevii noştri în sălile de clasă.
Ţinem cont de recomandările OMS (Organizaţia Mondială a Sănătăţii), care a pus la dispoziţie sfaturi foarte bune pentru şcolile din întreaga lume. Acum lucrăm din greu pentru a ne asigura că ne vom întoarce în septembrie cu un plan pregătit.
Pregătim webinare şi videoclipuri. De exemplu, profesorii noştri lucrează acum în şcoală cu o cameră de filmat, pentru a le arăta copiilor: pe aici intraţi, aici vă spălaţi pe mâini, nu aduceţi multe obiecte la şcoală, pentru că asta ar însemna mai multe lucruri care trebuie dezinfectate şi ne dorim să reducem riscurile de transmisie. Vom verifica şi temperatura. Dacă există simptome, dispunem de o zonă de izolare lângă cabinetul medical, care are o intrare separată şi o baie, astfel încât să putem izola elevii sau adulţii cât mai curând posibil. Încercăm să ne gândim la toate aspectele care trebuie luate în calcul.
În centrul tuturor acestor lucruri se află încrederea şi siguranţa familiilor, care sunt cu adevărat importante pentru noi.
Cum credeţi că evenimentele curente şi deciziile luate acum vor influenţa elevii pe termen scurt, dar şi pentru următorii 20 de ani?
Cred că elevii noştri sunt cetăţeni globali, ei avansează şi fac parte dintr-o lume interconectată. COVID-19 a demonstrat că nu există frontiere naţionale: bogaţi, săraci, europeni, asiatici, americani – ne afectează pe toţi. Umanitatea şi soluţiile pe care le găsim acum împreună sunt ceea ce trebuie să preţuim pentru a prospera în viitor. Din acest punct de vedere, cred că această criză a avut şi efecte pozitive.
Ca şcoală orientată spre exterior, ştim că elevii noştri vor fi mobili, vor lucra, vor studia, vor călători, vor avea prieteni, vor avea tot felul de oportunităţi şi idei. Lumea nu se poate întoarce vreodată la societăţile închise. Şi chiar dacă această criză ne-a făcut să ne izolăm, de fapt, ne-a făcut mai interconectaţi.
Heritage este singura Şcoală Cambridge din Moldova. Aţi putea explica ce înseamnă asta şi de ce este important?
Când a fost înfiinţată, Şcoala Internaţională Heritage şi-a dorit intenţionat să aibă acest curriculum internaţional ca o parte intrinsecă a educaţiei. Cambridge International Assessment este utilizat de aproximativ 30% din şcolile internaţionale din întreaga lume şi se bazează pe modelul britanic al certificărilor GCSE (General Certificate of Secondary Education), IGCSE (International General Certificate of Secondary Education) la 16 ani şi A-Level la 18 ani – aceste calificări sunt ca diplomele, inclusiv de bacalaureat, care permit accesul la universitate. Sunt recunoscute de orice universitate, în orice ţară, în special universităţile de top ale lumii, cum ar fi Oxford, Cambridge. Motivul pentru care Heritage a ales acest curriculum internaţional este că oferă mai multe tipuri de abilităţi fundamentale, calificări şi cunoştinţe. Acest program abordează educaţia dintr-o perspectivă globală, nu una abstractă; presupune învăţare în timp real, legată de cazuri din lumea reală.
Heritage este o şcoală inovatoare. Vrea să facă ceva foarte diferit de educaţia tradiţională, să ofere o alternativă, care se bazează pe standardele internaţionale globale. Am fost vizitaţi de mai mulţi reprezentanţi ai universităţilor europene, britanice şi americane care vin să discute cu elevii noştri. Pentru noi acesta nu este un lucru abstract, îi susţinem pe elevi în mod real să facă următorul pas în viitorul lor.
Heritage are un angajament foarte puternic faţă de limba engleză, precum şi pentru multiculturalitate. Cum funcţionează asta într-o ţară ca Moldova?
A avea limba engleză în şcoala noastră ca lingua franca permite studenţilor să aibă o deschidere mai mare şi acces global, comparativ cu o şcoală obişnuită. Directorul este englez, avem şi americani, un australian, oameni din India, din Canada – sunt profesori din întreaga lume şi este foarte important. Toate acestea ajută la crearea unei perspective globale şi la crearea posibilităţii de a afla istorii diferite şi a înţelege abordări diferite.
Avem multe proiecte, de la eTwinning la British Council, la American House, la Global School Alliance. Pentru noi este firesc să avem parteneriate şi reţele în întreaga lume. Programul nostru este diferit, abordarea noastră de învăţare este diferită. Vedem învăţarea într-un mod foarte distinct.
Noi învăţăm despre frumoasele tradiţii moldoveneşti, româneşti, ruseşti, americane. Este o atmosferă atât de minunată! Acesta este motivul pentru care eu întotdeauna am lucrat în învăţământul internaţional – mi-a permis să mă gândesc la propria mea identitate. Într-un fel, sunt galez, englez, britanic şi european. Dar, în acelaşi timp, după cum vedeţi, sunt cu adevărat mândru de ţara mea adoptivă, Moldova.
Deci, ce ar trebui să facă în continuare părinţii şi elevii interesaţi de studii la Şcoala Internaţională Heritage?
Suntem foarte prezenţi pe reţelele de socializare. Vedeţi ceea ce facem, suntem pe Facebook, Twitter, Instagram şi pe site-ul şcolii, acolo găsiţi şi toate contactele noastre.
Chiar şi în această perioadă putem discuta. Am vorbit de-a lungul acestei veri cu familii care doresc să ni se alăture, de la familii internaţionale la familii locale, care sunt interesate de siguranţa, valorile şi misiunea pe care Heritage le poate oferi. Şcoala funcţionează în fiecare zi, nu este niciodată închisă. Suntem mereu disponibili şi putem aranja să vorbim cu cei curioşi. Cei care sunt în Moldova pot vizita şcoala, respectând toate normele de distanţare şi de siguranţă. Aşa cum spuneam mai devreme, adaptabilitatea a fost esenţială pentru noi, aşa că am creat şi modalităţi sigure şi confortabile pentru ca oamenii să afle mai multe despre noi online. Am creat prima „Zi a uşilor deschise” virtuală, dar şi un Tur Virtual în format de 360 de grade, înregistrat la sfârşitul lunii mai, pentru a prezenta campusul tuturor celor interesaţi.
Ştiu că toată lumea trăieşte cu multă incertitudine privind ceea ce urmează dar cum vedeţi dumneavoastră viitorul Şcolii Internaţionale Heritage?
Pentru Şcoala Internaţională Heritage viitorul începe aici, viitorul deja se întâmplă, aceasta este realitatea. Aştept cu nerăbdare să mă întorc în Moldova, a doua mea casă, şi să încep noul an şcolar. Nu-mi vine să cred că este doar al patrulea an al Heritage. Este o perioadă în care dezvoltăm liceul nostru, dezvoltăm în continuare curriculumul nostru de la Cambridge şi identificăm tot mai multe oportunităţi de dezvoltare a cetăţenilor globali şi a liderismului printre elevi. Avem un angajament puternic să transformăm elevii noştri în lideri buni şi membri responsabili ai societăţii şi comunităţilor noastre.
Şcoala este într-o continuă evoluţie, suntem foarte mulţumiţi de creşterea numărului de elevi. Oamenii vor să vină la Heritage şi acest lucru ne bucură. Avem nişte profesori incredibili, care vin la noi din întreaga lume şi acesta este un privilegiu incontestabil. Aştept cu nerăbdare să îi readucem pe copii la şcoală şi să mergem mai departe. Îmi amintesc de un proverb chinezesc: „Dacă vă faceţi planuri pentru un an înainte, plantaţi orez, dar dacă planificaţi pentru 100 de ani, educaţi copiii” şi cred că acesta este punctul unde Moldova şi Heritage se întâlnesc.








